We embrace “The Critical Friends” method
Door: Rory
'Het is vandaag een van de belangrijkste dagen van het jaar', aldus Headmaster William. Het is de dag waarop de vijf headmasters uit de Volta regio en de Nederlandse schoolleiders bijeenkomen voor een tweede “Critical Friends visit”. Ditmaal is het kleurrijke en bloedhete dorpsschooltje aan de beurt.
Headmaster William oogt gespannen. Niet gek als ik in de ochtend hoor dat er eigenlijk nog geen voorbereidingen zijn getroffen voor de bijeenkomst. Er worden maar liefst zestig mensen verwacht. In een uur tijd moeten er plastic stoeltjes geregeld worden uit het dorp, het stoffige terrein onder de bomenrij ontdaan worden van stof(?) en de docenten en leerlingen op de hoogte gebracht worden van het programma. Iedereen heeft een taak. En voor even is Lume Atsyame een geoliede machine. William zag dat het goed was.
De lokale kerk doet vandaag dienst als vergaderzaal, ja waarom ook niet. Er schuift een enkele ouder aan en een groepje leerlingen. De bijeenkomst wordt ingeleid door de Chief van het dorp die in traditionele kledij en in uitstekend Engels de aanwezigen toespreekt. Hij schudt de Nederlandse schoolleiders even haastig de hand en verdwijnt vervolgens op moderne motor het stoffige terrein af voor belangrijkere zaken.
Vandaag wordt gepoogd om een oplossing te verzinnen voor de matige ouderbetrokkenheid op de school. Een uiterst gevoelig onderwerp in het dorp Atsyame. De docenten ervaren al jarenlang dat de betrokkenheid van de ouders zeer minimaal is. “Iedere keer zien we weer de ‘old faces’ bij de ouderbijeenkomsten”, aldus de docenten Bless, Patience en Perfect. In andere woorden, steeds hetzelfde kleine groepje ouders toont betrokkenheid bij de school, de rest toont geen interesse in de voortgang en het niveau van zonen en dochters.
Vandaag wordt er door de headmasters onderzoek gedaan naar dit verontrustende fenomeen. Zowel de ouders als de docenten, de headmaster, de leerlingen en de regionale manager buigen zich een uur lang over deze kwestie. En er komt ontzettend veel waardevolle informatie uit. “Het organiseren van evenementen, het opzetten van een WhatsApp groep tussen de ouders en het formaliseren van ouderbijeenkomsten op de school” is een aantal van de suggesties die worden gepresenteerd door de Ghanese headmasters.
Docent Wisdom neemt de taak van notulist op zich, een taak die hij met verve uitvoert. Op A4’tjes worden de belangrijkste punten opgeschreven met een matig werkende marker. Voor de eerste rij van de kerkzaal zijn de woorden al nauwelijks te lezen. Maar de mogelijke oplossingen van het probleem worden nauwkeurig gefotografeerd en opgeslagen op de telefoontjes van de Headmasters. De resultaten worden namelijk uiterst serieus genomen, herhaaldelijk wordt aangegeven dat de “Critical Friends” methode een geweldige tool is om problemen op te lossen op de scholen. Het is duidelijk dat dit niet de laatste keer zal zijn dat de headmasters hun ervaring en kennis met elkaar zullen delen. Mooi samengevat door Headmaster Happy: “we embrace the Critical Friends method”. Het doel van de Nederlands schoolleiders om een PLC (Professional Learning Community) op te richten is hiermee behaald. Daar mogen we best trots op zijn!
Reacties (2)