Naar Ghana deel 3.
In oktober 2019 gaan we een drie jaar durend programma afsluiten op de scholen Regional Model Primary school, Tokokoe Primary school, Lume Primary school, Takla junior High en Sokode Junior High. Vijf scholen die drie jaar lang kei hard hebben gewerkt om aan vijf punten te werken van het STER-school model.
In 2017 geleden ben ik er geweest om te starten met het gebruik van activerende werkvormen. De leerling moest centraal komen staan in het leerproces en niet de docent die soms wel anderhalf uur aan het woord was om aan zijn 10 jaar oude leerlingen uit te leggen hoe je breuken moest optellen.
In 2018 zag ik grote veranderingen in effectief en actief les geven. Leerlingen waren aan het werk en leeropbrengsten werden al beter. Maar niet voor alle leerlingen. De leerlingen die het niet konden bijhouden of hun klasgenoten ver voor waren hadden geen uitdaging. Samen met de andere World Teachers zijn we kei hard bezig geweest met uitleggen van differentiëren en hoe je toets resultaten kunt gebruiken als hulpmiddel om gedifferentieerd les te geven. Al tijdens ons verblijf zagen we mooie dingen gebeuren.
In oktober 2019 ga ik voor de laatste keer naar deze vijf scholen. Ik ben benieuwd hoe het Frank en Joshua van Lume, Gabriel en Regina van Tokokoe, Celina van Takla, Isaak van Sokode en Happy van Regional Model gaat. Hoe gaat het op deze scholen en welk leer en ontwikkel doelen hebben de scholen bij ons laatste bezoek. We gaan puntjes op de i zetten, bij sturen waar nodig, maar ik ga vooral genieten van alle energie die ik krijg om met zulke professionele docenten en schoolleiders samen te werken aan beter onderwijs. Niet alleen in Ghana, maar ook in Nederland. Want reken maar dat ik geïnspireerd weer terug kom!
Na de drie bezoeken aan deze vijf scholen zullen de scholen nog bezocht gaan worden, trainingen krijgen waar nodig en hulp krijgen bij het op pijl houden van de onderwijskwaliteit. Daar is geld voor nodig.
Dus, laat mijn werk en dat van de andere World Teachers niet verloren gaan en doneer!